Over de challenge

Tijdens de bright ideas challenge bedenken leerlingen van groep 7 en 8 oplossingen voor grote uitdagingen. Hoe zorgen we ervoor dat ons leven slimmer, schoner en zuiniger is. Door anders te wonen, anders te verplaatsen en anders te produceren. En er geldt maar één regel: alles kan, alles mag.

Het belangrijkste eerst

De bright ideas challenge is gratis en leerkrachten van groep 7 en 8  kunnen zich aanmelden. De klas doorloopt de challenge aan de hand van een speciaal bright ideas boek, vol tips en inspiratie en een intuïtief online platform, op maat gemaakt voor het digiboard.

Eerst leren de leerlingen wat er speelt rondom de drie themas: hoe wonen wij in 2050, hoe verplaatsen wij ons in 2050 en hoe produceren wij in 2050. Ze doen inspiratie op door echte innovaties te bekijken en slaan hun eerste ontwerpslag bij het maken van hun eigen tekenmachine. Daarna begint het echte werk. Aan de hand van ontwerpend leren, werken teams in een paar stappen hun eigen bright idea uit. Zo origineel, creatief en innovatief als maar kan.

De zes stappen van de bright ideas challenge

Via filmpjes en opdrachten worden de teams tot hun eigen bright idea begeleid.

Stap 1

Inspire

15 minuten

De leerlingen ontdekken de uitdagingen voor een schoner, zuiniger en slimmer leven in 2050.

Stap 2

Amaze

15 minuten

De leerlingen bekijken wat anderen al bedacht hebben om de uitdagingen aan te pakken.

Stap 3

Create

30 minuten

De leerlingen bouwen een echte uitvinding: een machine die automatisch tekeningen maakt.

Stap 4

Onderzoek en bedenk

60 minuten

De leerlingen kiezen een van de drie onderwerpen, ondezoeken de problemen en bedenken veel verschillende oplossingen.

Stap 5

Kies en werk uit

60 minuten

De leerlingen kiezen een van de oplossingen en werken het uit tot hun bright idea.

Stap 6

Presenteer en verstuur

60 minuten

De leerlingen presenteren hun bright idea aan de klas en versturen het aan de jury.

Wordt jullie klas één van de winnaars?

Na 12 mei gaat de jury aan de slag om uit alle inzendingen de beste ideeën te selecteren. Voor elk van de drie thema’s worden de 5 meest inspirerende ideeën gekozen. Begin juni 2021 worden de 15 finalistenteams bekendgemaakt op de website. Deze finalisten worden met de hele klas uitgenodigd voor het virtuele finale evenement: "De Bright Ideas Games". De leerkrachten van deze teams ontvangen hierover per e-mail meer informatie.

Wat je echt moet weten

  • De challenge is gratis en alle leerkrachten van groep 7 en 8 kunnen zich aanmelden.
  • Gratis startpakket: toegang tot de online lesomgeving, bright idea werkboeken, voor iedere leerling een starterskit voor de tekenmachine en een lerareninstructie.
  • Drie korte lessen van 15 – 30 minuten, drie langere lessen van 60 minuten, naar eigen inzicht in te delen (dus op 1 dag, meerdere dagen of verdeeld over meerdere weken).
  • Het bright ideas platform begeleidt de klas door de challenge heen – minimale voorbereiding nodig van de leerkracht.
  • Alle inzendingen worden beoordeeld door een jury.
  • Per thema worden 5 finalisten gekozen (15 finalisten totaal).
  • De uiteindelijke 3 landelijke winnaars (1 per categorie) worden op een speciaal daarvoor georganiseerd evenement bekendgemaakt.
  • De 15 finalisten worden uitgenodigd voor een finale evenement.
  • De challenge volgt de 21st century skills en de methode van ontwerpend leren.
  • De challenge sluit aan bij de volgende OCW kerndoelen basisonderwijs.
    • Nederlands: 1 & 4
    • Orientatie op jezelf en de wereld: 39, 44, 45, 47, 48, 49
    • Kunstzinnige oriëntatie: 54, 55

Planning

Je kunt deelnemen aan de challenge van 1 september 2020 tot en met 12 mei 2021.

Meer weten?

Bekijk hier de antwoorden op veelgestelde vragen.

Meedoen?

Schrijf je klas hier in!

Top